Pages

Recap Whole Year 2014

Assalammualaikum!

Okay seriously dah lama gila tak tulis kat sini. Bila nak taip rasa awkward jap. Tadi take time baca post post lama, acah throwback and tak sangka how time flies. Aku dah habis sekolah hahahahaha! NO MORE HOMEWORKS, TEXTBOOKS, ESSAYS, ETC *baling bunga* ngahahaha. Walaupun sebenarnya lepas ni akan like, whole bundle of them kamingsun, sekarang ni je lah boleh lepak lepak tak tahu nak buat apa kat rumah.

Oh aku kat rumah tak buat apa-apa. Serious. Mom does'nt allow me to work, amik lesen? "Takde kereta watpe nak amik lesen." Sampai bebudak ni semua kata aku asyik hangout je. Takdelah selalu sebenarnya. Aku ada quota tau untuk each month. 

2014. A great year though. Throughout the year was filled with mixed emotions and memories. Tak sangka hanya 2 tahun aku kat SM Sains Tuanku Jaafar tu membolehkan aku meraih macam macam pengalaman and kawan kawan kat situ.




Lets start with my dorm, R2-M6. Dormmate batch aku Gloria, daripada tahun lepas lagi hihi, so dia dah tau asam garam perangai aku macammana hihihi. Awal tahun sejujurnya aku agak stress dalam dorm sebab aku ngan Glo dah biasa duduk blok baru (kan mewah sikit), so memang banyak merungut and duk pandang je blok baru sebab rindu. Aku ingat lagi, kalau balik bermalam, aku akan bawak stok ration then semua suka usha stok aku hahhaha. Then aku ngan Glo suka lumba sapa basuh baju dulu, sapa sidai dulu, sapa lipat dulu. Bila tak puas hati ngan sesapa, kutuk membahan sesama haha! Masa nak tengah tahun tu dah start stay up ramai ramai so aku bawak lampu belajar yang terang Ya Rabbi hahah, aku rasa kesian pulak ngan adik adik dorm sebab susah nak tido. Nasib baik 3/4 dormmates pun kaki belajar, so reramai ah stay hihi. Dengan Qilah and Dayana kat sebelah, lagi la meriah suasana.

Ada satu minggu tu, budak Form 4 dorm aku bawak laptop. Malam malam diorang layan cerita Korea. Bersambung sambung episod! Aku ni kan manusia yang goyah imannya (hahaha), letak buku AddMath then pi join sekali! Tergelak gelak, haih bestnya masa tu. Then bila aku bosan, aku merayap ke Kurshiah, masuk dorm sorang sorang. Masuk dorm Take ngan Awin, dorm Ferra (tengok dia tengah struggle belajar, muka tensen) tapi aku kacau Iza je. Dah setel, gi dorm Mel pulak, tengok makcik tu borak ngan Atie ngan adik-adik dorm. Kadang kadang nak adventure pergi pulak dorm Fudge ke, hujung hujung ke.

Fun, tulah nak cakap. Hidup kat asrama ni sangat best kalau kita enjoy. So adik adik yang tak berani masuk asrama ke apa ke, believe me, you guys tak kecap dia punya enthusiasm lagi (amekau)!




Ha, event terbesar dalam 2014, histeria! Hahaaha, kecoh gila weh kalau nak tau. Dahlah tak pernah ada pengalaman histeria selama ni, sekali kau, bila dah ada, daripada eksaited terus tukar kepada bosan dan penat. Sebab apa? Sebab papehal akak senior kau ni la yang kena setel. Tak reti nak ubat pun, kena tolong pegang, jaga adik dorm, memacam!

Masa tu, bacaan al-Mulk. Tapi aku tak join sebab tertidur. Suddenly, Glo and adik adik dorm aku kejut tau. 

"Bunny, bangunlah. Bangun."

"Kak Bunny, ada histeria ni."

Aku bukak mata sikit. "Korang tipu eh? Histeria apa lak ni." Then diorang gelak. Hmm, menipu le tu.

Then, tu dia. Ado manusia menjerit. Terus bangun aku. Tengok pintu semua bertutup, ada dorm yang baca Yaasiin semua. Terus aku panjat katil atas, usya dorm mana yang ada histeria tu (kat blok baru) melalui ruang ventilation dorm.

Awal awal tu sorang, then berlanjutan habis sampai seminggu! Daripada teruja terus aku bengang sebab penat weh! Budak budak semua nak study malam pun takut takut. 

*mode cerita hantu*

Macam masa tu, time study ada Glo, aku, Fatin, Peah. Kitorang ramai ramai tengah stay up, sambil pasang speaker lagu lagu lah en (actually BADAR kata jangan pasang lagu untuk beberapa malam tu tapi degil punya pasal). Then, tengah study suddenly bunyi anjing anjing menyalak tau. And nak bestnya, berterusan sampai macam beberapa minit tau! Masing masing semua dah cakap,
"Weh bulu roma aku menegak ah."
"Tak sedap hati."
"Bunny, pasang lagu nasyid ah. Bagi tenang sikit."
Dah pasang nasyid pun tak lut. Hadomak, lagilah aku gabra. Last last aku niat nak pasang Ayat Ruqyah. Alhamdulillah, scroll kejap je dah jumpa ayat. Lega gila. Bila pasang, biiznillah anjing menyalak terus berhenti. And hati tenang balik. And terus study sampai ngantuk.

*mode cerita hantu offs*

Pasal akademik aku. Orang kata,

"Mesti Syida pandai kan? Berapa A ujian haritu?"



ARGHHHHH SEJUJURNYA AKU STRESS BILA ORANG TANYA MACAMTU SEBAB SEJUJURNYA PENCAPAIAN AKADEMIK AKU SANGAT LEMAH PADA TAHUN 2014!

Eh, tak marah haha. Cuma nak cakap betapa highlightnya aspek di atas hihi. Sampai ke trial weh, aku tak perform. Aku pernah je menangis sebab fail AddMaths, then lari ke toilet and musolla. Nangis macam orang gila. Aku pernah kena FTF ngan ustazah sebab susah sangat nak dapat A+ agama. Chemistry aku. Tak D, C. Paling baik C+, turun balik D. Bio? Tak payah cakaplah. Kelaut sana gred aku. Cuma apa yang aku pastikan, tahun tu aku taknak fail. Hampeh ado gak.

Setiap malam aku pastikan aku kena stay up. Hari hari minum Nescafe though orang cakap tak elok. Tidur atas buku. Tidur atas lantai. Bangun je sakit badan. Tidur dalam kelas. Petang-petang, stay kelas nak catch up belajar. Bila tak faham, nangis sorang sorang / bad mood / monyok / tak bercakap. Sebab aku nak faham dengan sendiri. Aku taknak orang terangkan. 

And result trial, Ya Allah! Drop mendadak. Aku tahan air mata masa amik result ngan Ayah. Ustazah sendiri kata teruk aku ni. Masa Ayah nak balik, aku nangis kat Ayah. Aku takut SPM aku nanti. Nangis call mama, apa-apa kaitan pelajaran mesti nangis punya! Alhamdulillah aku ada family yang sentiasa percayakan aku, aku ada kawan kawan yang alert bila aku sedih, sentiasa rajin tanya "Kau ada masalah ke?" "Kau OK ke?" walaupun tau aku akan balas dengan muka monyok ataupun buat derk. Haih guys, I owed you guys too much.

And tak ada apa yang mampu aku ucap masa result melainkan Alhamdullillah. Alhamdulillah. Alhamdulillah. Takde apa yang mustahil. Kalau kau percaya kat Dia.

Okay banyak lagi sebenarnya nak cerita tapi aku GTG. Aku sambung lagi nanti. Throwback lagi lah kot hahahaha. Kbye, Assalammualaikum. 

Poise & Grace, 
Syidah. 



nur rasyidah abdullah

No comments:

Instagram